Translate

1. dubna 2015

Nový Mototrip - Návrh. vol. 6 - F-117 v Srbsku a České osady Banátu - Aktualizace #1

Při procházení podkladových materiálů pro plánování cesty do na trojmezí Maďarska, Srbska a Rumunska reprezentované návštěvou Szegedu, Kikindy a Temešváru jsem narazil na zajímavý článek o českých osadách v oblasti Banátu. Poté co jsem je lokalizoval a zjistil, že leží docela daleko od zamýšlené trasy jsem navrhl trasu novou, jejímž hlavním cílem je návštěva třech českých osad v oblasti Banátu.
Z důvodu odlehlosti těchto osad trasa měří téměř 2560 km a její absolvování v ideálním případě zabere 9 dní. Silniční dostupnost zmíněných vesniček také není nejlepší a proto i když celková trasa mezi vesničkami z výchozího bodu Moldova Noua neměří více než 120 km, tak její absolvování zabere téměř celý den s průměrnou rychlostí přesunu kolem 20 km/h.  Jak tedy celý návrh vypadá?

První část je inspirovaná Návrhem vol.5 a začleňuje i etapu z Návrhu vol.5c:
  • Cesta podél západní hranice ČR přes Folmavu a Německo do Rakouska (odpadá nudný přesun přes ČR)
  • Návštěva okruhu Red Bull Ring (dříve známý jako A1 Ring)
  • Návštěva letiště v Zeltweg, které dříve sloužilo jako okruh F1.
  • Cesta  Grossfeistritz - Hirschegg, Rakousko (87. nejhezčí trasa v Evropě)
  • Průjezd slovinským národním parkem Goričko
Nová část trasy zahrnuje:
  • průjezd Chorvatskem po ose Virovitica, Dolni Miholjac.
  • průjezd Srbskem Karavukovo - Novi Sad- Bělehrad - Kaluderevo
  • obhlídka pevnosti Petrovaradín
  • návštěva vojenského muzea v Bělěhradu, zde m.j. zbytky sestřeleného přepadového stealth bombardéru F-117 Nighthawk
  • návštěva českých osad Banátu Svatá Helena, Rovensko a Gerník- Enduro část.
Zbytky ze sestřelené F-117 Nighthawk v roce 1999

Závěrečná část se opět inspiruje Návrhem vol.5:
  • návštěva Temešváru
  • večeře v Szgedu, kde si dáme pořádný maďarský guláš.
  • přenocování u východní břehu Balatonu v Balatonfüzfö. 
 Mimochodem trasa Temešvár, Szeged - okolo Vídně a přes České Budějovice je nejkratší cestou z Banátu domů.


Osada - Rovensko a Svatá Helena. 

 
Mapa trasy mezi osadami

Osadníci z Čech přišli do Banátu ve 20. letech 19. století ve dvou hlavních vlnách  na základě štědrých nabídek na pracovní místa jednoho maďarského podnikatele, který však své sliby nevyplnil a díky tomu to Češi v Banátu neměli jednoduché. Museli začít obdělávat nehostinnou krajinu v pohraničí se Srbskem. Většina obyvatel českých osad má kořeny v západních Čechách. Místní kultura je unikátní, jelikož Češi zde žijící se trochu separovali od Rumunů a došlo zde k zachování českého jazyka dřívější doby. Největší z osad je Gerník, kde část místní infrastruktury byla financována i českou vládou. Rovensko je charakteristické špatnou přístupovou cestou, vhodnou pro Dacie nebo térénní auta - výzva pro Endura. Návštěva krajanů v Rumunsku by byl jistě nezapomenutelný zážitek, který by nám přinesl náhled na jejich nelehký úděl při přežití v nehostinné krajině.


Osada - Gerník a přístupová cesta do Rovenska

Kromě oblasti Banátu i samotný Bělehrad a téměř 300km průjezd Srbskem je také velice zajímavý a lákavý cíl cesty, který nabídne nevšední zážitky. V Novim Sadu určitě stojí zato obhlédnout pevnost Petrovaradín, tyčí se nad Dunajem. V Bělehradě je mnoho unikátních památek a toto celé město stojí za návštěvu, neboť podobnou atmosféru nezažijete nikde jinde. Zajímavá místa: historické centrum na břehu Sávy s mnoha kostely, Kalemedganská tvrz -  pevnost z prastarých keltských časů,  Knez Mihailova ulice - pěší zóna vedoucí od Terazií ke Kalemegdanu, zde se nachází jak obchodní, tak kulturní centrum celého města, Hospoda "?" (otazník) - na adrese Kralja Petra I 6, nejstarší bělehradská hospoda, postavena roku 1823; Beogradjanka - mrakodrap v jádru starého města, na tahu  Terazije - Slavija; Vlakové nádraží - Savski trg 2. Věž Genex - unikátní architektura v podobě mrakodrapu.


Petrovaradín - Novi Sad

Kostel svatého Sávy a věž Genex - Bělehrad

Opět byl učiněn důkladný plánovací proces včetně kalkulace nákladů, proto uvádím, že trasa je připravena a zbývá jen odhodlat se a vyjet.
P.S. toto je pro ty co se jen tak z nečeho neposerou - DOBRODRUŽSTVÍ ZARUČENO.


>>> Trasa české osady Banátu <<<

AKTUALIZACE #1

 Byly nalezeny další zájmová místa, která lze po cestě navštívit. Jedná se o:
  •  Dálniční most kod Beška - zajímavé architektonické dílo.
  • Letecká základna Batajnica - jediné letiště se dvěmi zpevněnými vzletovými drahami v Srbsku.

Most kod Beška - se nalezá kousek od plánované trasy u vesnice Beška za Petrovaradínem. Jednalo by se o 8km zajižďku.



Základna Batajnica - leží přímo na plánované trase kousek před Bělehradem a letištěm Nikoly Tesly. VZhledem ke své poloze bylo navrhováno jako hlavní mezinárodní civilní letiště Srbska. Za války na Balkáně utrpělo rozsáhlé poškození vlivem několika  denního bombardování.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavý koment, dík.